Is gember gezond?

jun 17, 2021 | Voeding

Boost je immuunsysteem met gember

Zelf gebruik ik regelmatig gember. Ik doe ’s morgens een stukje door mijn versgeperste sap, ik maak er thee van en gebruik het ’s avonds in een curry. Ik weet dat gember heel gezond is en dat het veel gebruikt wordt bij het ondersteunen van je immuunsysteem, maar wat gember specifiek zo gezond maakt, wist ik eigenlijk niet. Op internet en in boeken is veel te vinden over gember maar deze informatie biedt vaak weinig onderbouwing. Ik ben opzoek gegaan naar betrouwbare informatie en ontdekte het volgende:

 

Antioxidanten

Gember bevat een hoge concentratie antioxidanten en heeft daardoor een ontstekingsremmende en weerstand verhogende werking. Antioxidanten zorgen er namelijk voor dat agressieve stofjes -vrije radicalen genoemd- onze celen niet beschadigen, waardoor we minder snel ziek worden en langzamer verouderen.

 

Vitamine C

Gember tevens bevat veel Vitamine C. Vitamine C is naast een antioxidant ook verantwoordelijk voor de aanmaak van witte bloedcellen in het lichaam. Witte bloedcellen kunnen schadelijke stoffen en ziekteverwekkers herkennen en onschadelijk maken.

 

Gember ondersteunt de spijsvertering

Naast vitamine C en antioxidanten is de gezondheid van je darmen heel belangrijk voor een goede weerstand. Een groot deel van je immuunsysteem bevindt zich namelijk in de darmen. Laat gember nou al duizenden jaren gebruikt te worden om de spijsvertering te ondersteunen.

 

Traditionele geneeswijzen

Volgens traditionele geneeswijzen zoals de Ayurveda en de Chinese Geneeskunde stimuleert gember de alvleesklier, galblaas en speekselproductie. Dit zorgt voor extra spijsverteringsenzymen waardoor je minder last hebt van klachten als maagzuur of een opgeblazen gevoel.

 

Wetenschappelijk bewijs

Er is een effect van gember dat wetenschappelijk bewezen is, namelijk de positieve invloed van gember op misselijkheid. Gember heeft een zogenaamd ‘anti-emetisch’ effect wat betekent dat het helpt tegen braken. Bij dit onderzoek werd gebruikgemaakt van gembersupplementen maar je kunt natuurlijk ook gewoon verse gember gebruiken.

 

Conclusie

Je kunt gember inzetten ter ondersteuning van een gezonde leefstijl en een goed werkend immuunsysteem. Mocht je niet van de smaak houden kun je overwegen om een supplement te gebruiken, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar verse voeding en het liefst biologisch. Een van de meest makkelijke manier om gember vaker te gebruiken is door regelmatig gemberthee te drinken.

 Enjoy!

Heleen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

“Deze blog is gemaakt als naslagwerk. Indien je lichamelijke klachten hebt is altijd het advies om contact op te nemen met een arts. De informatie in deze blog is geen vervanging voor adequate medische behandelingen. Healthy met Heleen is niet aansprakelijk voor nadelige gevolgen na gebruik van informatie op deze site.”

Portret Heleen in het bos

Hoi, ik ben 

Heleen.

Hormoonspecialist, Leefstijlcoach, Voedingsdeskundige, Orthomoleculair Therapeut en de eigenaresse van
Healthy met Heleen.

Ik help mensen bij het vinden van een gezonde leefstijl, die hen de energie geeft om te doen waar ze gelukkig van worden.

Lees hier meer